سبز قامتشنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

ترجمه درس به درس فقه غیر استدلالی - محمد میثم حقگو و محمد حسین خادمی

سخن دوست :تو ته گودال رفتی و من شدم بالا نشین / از تو دارم آبرویی هم اگر دارم حسین

ترجمه فقه غیر استدلالی

ترجمه فقه استدلالی

موضوع: ترجمه غیر استدلالی

نویسنده: محمد میثم حقگو – محمد حسین خادمی

سال نشر: …..

بخشی از متن کتاب

درس ۱

مسأله ۱:

بر هر مکلفى واجب است که در عبادات و معامالت خود یا عمل به اجتهاد نماید و یا تقلید کند و یا عمل به احتیاط.

مسأله ۲:

تقلید ملتزم شدن و عقد قلب نمودن بر عمل کردن به قول مجتهد معین است، اگر چه هنوز عمل نکرده باشد، بلکه اگر چه فتوا را نیز به دست نیاورده باشد، پس اگر رسالۀ مجتهدى را گرفت و ملتزم شد به عمل کردن به آن چه در آن است، در تحقق تقلید کفایت مىکند.

مساله ۳:

در تحقق تقلید گرفتن رساله و ملتزم شدن به عمل به آن چه در رساله است کفایت مىکند، اگر چه نداند که چ ه در رساله نوشته شده و عمل هم نکند، پس اگر مجتهد او وفات کرد، براى او بقاء جایز است اگر چه در صورت عدم علم به آن چه در رساله است، بلکه با عدم عمل هر چند بعد از علم باشد، احوط عدم بقاء و ع دول ب ه ح ى اس ت، بلکه احوط به احتیاط استحبابى، عدم بقاء است مطلقاً، اگر چه بعد از علم و عمل بوده باشد.

مساله۴:

در مجتهد چند امر شرط است: بلوغ، عقل، ایمان، عدالت و مردبودن، و حریت بنا بر قولى، و »مجتهد مطلق« بودن، یعنى باید قوهى استنباط اغلب احکام را داشته باشد. پس تقلید از متجزّى جایز نیست، یعنى کسى که در یک مسأله یا در چند مسأله، قوهى استنباط دارد و قوهى باقى را ندارد. »و حیات« پس تقلید ابتدائی از میت جایز نیست، البته همانطور که گششت، بقاء بر تقلید میت جایز است. »و اعلمیت« پس بنا بر احوط، تقلید مفضول با تمکن از افضل جایز نیست. »و شرط است « که متولد از زنا نباشد. »و آن که مقبل بر دنیا نباشد« یعنى همت او و جدّ و جهد او در تحصیل دنیا و جمعآورى اوضاع دنیویه بیش از حد متعارف، نباشد. و محبت دنیا و عشق آن من حیث هى، در قلب او محکم نباشد. در توقیع شریف حضرت عسکرى سالم اللّّٰه علیه است »وَ أَما مَنْ کانَ مِنَ الْفُقَهاءِ صائِنَاً لِنَفْسِهِ حافِظاً لِدینِهِ مُخالِفَاً لِهَوّٰاهُ مُطیعاً ألَمْرِ مُوالهُ فَلِلْعَوّٰامِ أَنْ  قَلِّدُوهُ«.

مسأله ۵:

عدالت عبارت است از ملکهى انجام واجبات و ترک محرمات، و با حسن ظاهرى که علماً یا ظنا کاشف از ملکه است شناخته مىشود . و با شهادت عدلین و شیاعى که مفید علم باشد ثابت مىشود.

مسأله ۶:

احوط وجوب تقلید اعلم است در صورت امکان، و فحص در پیدا کردن اعلم واجب است.

مساله۷:

مراد از اعلم، کسى است که در قواعد و مدارک مسأله، اعرف باشد و در نظائر و اخبار مسأله، اطالعش بیشتر و فهم او در اخبار زیادتر باشد. حاصل آن که در بیرون آوردن حکم اللّه و فهمیدن آن از ادلهى شرعیه، استادتر باشد. و مرجع در تعیین اعلم، اهل خبره و استنباط است.

 

امیدواریم که مورد استفاده واقع شود.

ما را در کانال تلگرامی دنبال کنید.

به این پست امتیاز دهید.
Likes30Dislikes25
دانلود باکس
مشاهده با QR کد
نظرات و ارسال نظر

adminYeganeh گفته :
یکشنبه , 8 نوامبر 2020

سلام
اولا که خدا قوت
دوما که هر سایتی قسمت ارتباط با ما داره. شما چرا کلا سایتتون هیچ مشخصات و امکان ارتباط مستقیم و معرفی نداره؟
سوما و از همه مهمتر و اصلا به خاطر همین رو لینک سایت شما کلیک کردم. شما تو سیو سایت و کلید واژه ها برا فقه غیراستدلالی زدین pdfکتاب، بعد که وارد میشیم ترجمه کتابو زدید.
لطفا pdf خود کتابو بذارید. من درگیر شدم این ترم. مرکز نشرم میگه صبر کن تا نوبت بعدی چاپ. اگر دارید لطفا یا بارگذاری کنید یا به ایمیلم لطف کنید بفرستید.
خدا خیرتون بده
دعای خیرم پشت سرتون

Likes1Dislikes1
پاسخ