سبز قامتپنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

منبر کوتاه و بسیار عالی از استاد قرائتی-منبری برای ماه مبارک رمضان

سخن دوست :تو ته گودال رفتی و من شدم بالا نشین / از تو دارم آبرویی هم اگر دارم حسین

منبر-ویژگی بندگان خوب خدا(استاد قرائتی)

منبر های استاد قرائتی

موضوع: منبر-ویژگی بندگان خوب خدا(استاد قرائتی)

مناسبت: منبر های هفتگی

زبان: فارسی

توضیح

وب سایت سبز قامت در این بخش قصد ارائه یک منبر ناب از استاد قرائتی با عنوان «ویژگی بندگان خوب خدا» را به شما عزیزان ارائه کند ، امیدواریم که مورد توجه شما عزیزان واقع شود.

بخشی از متن منبر

بسم الله الرّحمن الرّحیم
الحمدلله رب العالیمن اللهم صل علی محمد و آل محمد
الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی.
ماه رمضان امسال در یاسوج آیاتی را می گفتیم که در روایات می گفت این آیه شخص اول برجسته ترین فرد آن امام ها هستند بعضی آیات مخصوص امام ها است مثل آیه ای که می گوید جای پیغمبر خوابید مخصوص امیر المومنین است بعضی آیه ها مخصوص نیست ولی برترین فرد و برجسته ترین نمونه و مصداقش ائمه هستند یکی اش آیات آخر سوره فرقان است آیات آخر سوره فرقان را من بنویسم و یک مقداری درباره آن صحبت کنیم.
۱- تفسیر آیه ۶۳ سوره فرقان
«وَعِبَادُ الرَّحْمَانِ الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلَی الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمْ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا» الفرقان/۶۳ بلکه بتوانیم فشرده تا آخر سوره برویم، در این آیه دوازده صفت برای عباد الرحمان مطرح کرده بعضی از آنها اعتقادی است بعضی اجتماعی است بعضی اخلاقی، می گوید بندگان خوب خدا کسانی هستند که. . . اما این آیه ای که می گوئیم راجع به اهل بیت است امام باقر(علیه السلام) در کتاب کافی فرمود(هم الاوصیاء) اینها اوصیای خدا هستند که خدا از آنها تعریف می کند بعد می فرماید(مخافه عدوهم) چون ائمـه ما در زمان بنی امیه و بنی عباس در فشار بودند «یَمْشُونَ عَلَی الْأَرْضِ هَوْنًا» یعنی وقتی روی زمین راه می رفتند نمود نداشتند چون گاهی وقتها آدم سوار ماشینی می شود، خانه ای می سازد، سر موتورش را بلند می کند، تن صدایش را عوض می کند، قیافه و ژستش را، ریشش را، سبیلش را، زلفش را، اتوی شلوارش را، بند کفشش، دلش می خواهد برجسته باشد حدیث داریم حتی اگر کسی بند کفشش را بندی بزند که مردم به او نگاه کنند و این توی جامعه بگویند فلانی را دیدی کفش هایش با همـه کفشها فرق می کند همین آدم که این مقدار می خواهد خودش را توی جامعه مطرح کند به جای اینکه مردم را بسوی حق و بسوی منطق و بسوی علم و بسوی رشد و بالاتر از همه بسوی خدا توجه بدهد مردم را بسوی پیراهن و کفش و زلفش توجه می دهد یعنی دلهایی که باید متوجـه بالا بشود متوجـه قیافـه ایشان می شود این هم از کسانی است که اراده بزرگی دارد و کسی هم که اراده بزرگی داشته باشد محروم از نعمت های بهشتی است.
حضرت امام بنیانگذار جمهوری اسلامی درس اخلاق می داد اینرا ما که نبودیم اساتید ما برایمان نقل کردند آخر درس اخلاقش در مدرسـه فیضیه این آیه را می گویند که می خوانده است «تِلْکَ الدَّارُ الْآخِرَهُ» این خانـه بهشت «نَجْعَلُهَا» قرار می دهیم بهشت را «لِلَّذِینَ» برای کسانی بهشت را قرار می دهیم که «لَا یُرِیدُونَ عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا» القصص/۸۳ در زمین اراده بلند پروازی و فساد نداشته باشند بعد امام معصوم ذیل این آیه فرمود یکی از کسانی که اراده علو دارد کسانی هستند که با بند کفششان دل مردم را به خودشان جذب می کنند.
امام می فرماید چون زمان تقیه بود یعنی اگر می دانستند که این طرف شیعه هست می گرفتند او را می کشتند حقوقش را قطع می کردند در مضیقه او را قرار می دادند اینها جوری زندگی می کردند که نمودی نداشته باشند امام باقر(علیه السلام) می فرماید «یَمْشُونَ عَلَی الْأَرْضِ هَوْنًا» یعنی(مخافه عدوهم) از ترس دشمنان سعی می کردند خیلی عادی زندگی کنند که. . . بعد می فرماید «وَالَّذِینَ یَبِیتُونَ» الفرقان/۶۴ آن کسی که بیتوته می کند شب تا صبح عبادت می کند این هم برترین فردش ائمه هستند.
۲- تواضع در راه رفتن و رفتار مناسب با مردم
عباد عبد یعنی بنده عباد الرحمان بند? خدا، بندگان خدا کسانی هستند که روی زمین که راه می روند بی تکبر راه می روند خیلی خودمانی راه می روند نمی خواهند مردم به آنها نگاه کنند اصلاً امام کاظم(علیه السلام) فرمود اگر کسی دست به یک کاری بزند که مردم نگاهش کنند پیداست که از نظر روحی و روانی یک کمبودی دارد آدم اگر کمبود نداشته باشد مثل بقیه راه می رود اینکه می خواهد یک کاری بکند که مردم به او نگاه بکنند پیداست کمبود دارد کمالی هم ندارد که مردم بخاطر کمالش به او نگاه کنند دست به یک کاری می زنند بلکه بخاطر آن کارهایش به او نگاه کنند این مساله مهمی است از نظر روانی امام کاظم فرمود آدمهایی که جور دیگری زندگی می کنند مشکل دارند حالا این توی مسجد هم می شود همه دستهایشان را همچین کرده اند دعا می کنند چون حدیث داریم وقتی دعا می کنید دستت را مقابل صورتت بگیر یک نفر دستش را همچین می کند مثل اینکه هر چه دستش را درازتر کند اول خدا به او می دهد یا مثلاً همه می گویند الهی آمین این یک جور دیگری می گوید الهی آمین اصلاً یک جور دیگر عسطه می کند دکانی باز می کند که مثلاً من از رنگ سبز بدم می آید هستند آدمهایی که مردم را متوجه خودش کند می گویند اسم فلانی را نبر ایشان حساسیت دارد بی خود حساسیت داری اینها دکان است.

به این پست امتیاز دهید.
Likes0Dislikes0
دانلود باکس
مشاهده با QR کد
نظرات و ارسال نظر