سبز قامتجمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

تربیت معنوی کودکان - آموزش وجود خداوند به زبان ساده - سبز قامت

سخن دوست :تو ته گودال رفتی و من شدم بالا نشین / از تو دارم آبرویی هم اگر دارم حسین

تربیت معنوی کودکان – آموزش وجود خداوند به زبان ساده

تربیت معنوی کودکان - آموزش وجود خداوند به زبان ساده

موضوع: خداشناسی

عنوان: چگونه خداوند را برای فرزندان مان اثبات کنیم؟

آشنایی با نحوه خداشناسی به کودک

 

تربیت معنوی کودکان – آموزش وجود خداوند به زبان ساده

برای روشن کردن مسئله وجود خداوند و خداشناسی برای کودک به هیچ وجه نباید از عبارت های نادرست و گمراه کننده استفاده کرد.

به عنوان مثال وقتی که شما مسائل ریاضی را به کودک یاد میدهید هیچ وقت ا مفهوم و عملیات نادرست استفاده نمیکنید به این منظور و بهانه که بعدا خودش بزرگ میشود و یاد میگیرد بللکه تمام سعی و تلاش شما این است که مسئله را به نحوی ساده و شیرین بیان کنید که بچه شما متوجه منظور شما بشود و مطلب را به بهترین نحو یاد بگیرد.

درمورد مسائل اعتقادی و کلامی نیز باید همین منوال طی شود و به گونه ای با کودکان حرف نزنیم که نه تنها متوجه مسئله نشود بلکه باعث شبهه بیشتر برای او باشد.

بنابراین مسائل اعتقادی که به کودکان گفته میشود باید مکمل سایر مطالبی باشد که در آینده یاد میگیرد نه ناقض آن ها.

از آنجایی که به گفته دانشمندان کودکان به مرحله انتزاع و نتیجه گیری نرسیده اند بنابراین باید در توضیح دادن به آنها سعی کنید تا آنجا که ممکن است از مثال های ملموس استفاده کنید .

مثل:

۱٫  وقتی کودکی می پرسد که خداوند را چه کسی آفریده است باید گفت: بعضی از چیزها علتش از خودشه مثلا شوری هر چیزی از چیه؟ از نمک. شوری نمک از چیه؟ از خودش.

۲٫ یا چرب بودن هر چیز به خاطر چربی های اونه و چرب بودن چربی به خاطر چیه؟ به خاطر خودشه. آفرینش همه موجودات هم از خداوند است و اما وجود خداوند از خودشه.

۳٫ فرض کنید دنیا شبیه یک دنیا بازی بزرگ است و هر بازی نیاز به یک بازی ساز دارد.

۴٫ فرض کنید که اتاق شما به همریخته است و شما میرید مدرسه و میایید و میبنید که اتاق منظم شده و شما میفهمید که کسی آن را منظم کرده، حالا وقتی دنیا رو نگاه کنیم میبینیم که چقدر منظمه و چقدر قشنگ همه چیز سر جای خودشه نشون میده یک کسی که خیلی قویه اینا رو درست کرده و کنار هم گذاشته و منظم کرده که اون خداست.

 سعی کنید در تعلیم معارف اسلامی از داستان بیشتر استفاده کنید. این همان شیوه ای است که خداوند در قرآن از آن استفاده کرده است. در قرآن بیش از ۷۰ داستان ذکر شده است که این داستان ها در واقع حدود ۱۵۰۰ آیه از آیات کلام الله را تشکیل می دهد. استفاده از داستان نه تنها کلام را شیرین می کند بلکه باعث ماندگاری آن در ذهن می شود. توصیه می کنیم مقدمه استاد شهید مطهری را بر کتاب گرانقدر خود یعنی داستان و راستان را مطالعه بفرمایید.

به این پست امتیاز دهید.
Likes0Dislikes0
نظرات و ارسال نظر