سبز قامتیکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

ثواب زیارت سیّدالشّهدا علیه السلام در شب و روز نیمه شعبان - سبز قامت

سخن دوست :تو ته گودال رفتی و من شدم بالا نشین / از تو دارم آبرویی هم اگر دارم حسین

ثواب زیارت سیّدالشّهدا علیه السلام در شب و روز نیمه شعبان

ثواب زیارت سیّدالشّهدا علیه السلام در شب و روز نیمه شعبان

موضوع: تبلیغی

عنوان: زیارت عاشورا

نیمه شعبان

 

توضیح مطلب

ثواب زیارت سیّدالشّهدا علیه السلام در شب و روز نیمه شعبان

 

 

  • عَنْ هَارُونَ بْنِ خَارِجَهَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ قَالَ: إِذَا کَانَ لَیلَۀُ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ نَادَى مُنَادٍ مِنَ الْأُفُقِ الْأَعْلَى: أَلَا زَائِرِی الْحُسَیْنِ! ارْجِعُوا مَغْفُوراً لَکُمْ، وَ ثَوَابُکُمْ عَلَى رَبِّکُمْ وَ مُحَمَّدٍ نَبِیِّکُمْ. (تهذیب الاحکام،ج۶، ص۴۹)

 

هارون بن خارجه، از حضرت صادق علیه السّلام نقل می کند که فرمود: هنگامى که شب نیمه شعبان مى ‏شود، منادى از افق اعلى نداء مى‏ کند: اى زائرین حسین! به سوی اهل خود برگردید در حالى که آمرزیده شده ‏اید. پاداش شما بر عهده پروردگارتان و بر عهده محمّد صلّی الله علیه وآله، نبیّ شما مى‏ باشد.

 

  • عَنْ مُعَاوِیَهَ بْنِ وَهْبٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ قَالَ: إِذَا کَانَ أَوَّلُ یَوْمٍ مِنْ شَعْبَانَ نَادَى مُنَادٍ مِنْ تَحْتِ الْعَرْشِ: یَا وَفْدَ الْحُسَیْنِ! لَا تَخْلُوا لَیْلَهَ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ مِنْ زِیَارَهِ الْحُسَیْنِ، فَلَوْ تَعْلَمُونَ مَا فِیهَا لَطَالَتْ عَلَیْکُمُ السَّنَهُ حَتَّى یَجِی‏ءَ النِّصْفُ. (اقبال الاعمال، ص۲۲۵/ بحارالأنوار، ج۱۰۱، ص۹۸ به نقل از اقبال الاعمال)

 

حضرت صادق علیه السلام فرمود: هنگامی که اولین روز ماه شعبان می شود، منادی از عرش ندا می کند: ای کسانی که به زیارت حسین بن علی علیه السلام آمده اید! مبادا شب نیمه شعبان، زیارت حسین بن علی علیه السلام را رها کرده و بروید، زیرا اگر می دانستید که این زیارت چه فضیلتی دارد، به مدّت یک سال در کنار آن حضرت می ماندید تا شب نیمه شعبان سال آینده فرا رسد.

 

  • عَنْ أَبِی حَمْزَهَ الثُّمَالِیِّ قَالَ: سَمِعْتُ عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ عَلَیهِ السَّلامُ یَقُولُ: مَنْ أَحَبَّ أَنْ یُصَافِحَهُ مِائَهُ أَلْفِ نَبِیٍّ وَ أَرْبَعَهٌ وَ عِشْرُونَ أَلْفَ نَبِیٍّ فَلْیَزُرِ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ  لَیْلَهَ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ، فَإِنَّ]الْمَلَائِکَهَ وَ[ أَرْوَاحَ النَّبِیِّینَ یَسْتَأْذِنُونَ اللَّهَ فِی زِیَارَتِهِ فَیَأْذَنُ لَهُمْ، فَطُوبَى لِمَنْ صَافَحَهُمْ وَ صَافَحُوهُ، مِنْهُمْ خَمْسَهٌ أُولُو الْعَزْمِ مِنَ الْمُرْسَلِینَ نُوحٌ وَ إِبْرَاهِیمُ وَ مُوسَى وَ عِیسَى وَ مُحَمَّدٌ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ عَلَیْهِمْ أَجْمَعِینَ، قُلْتُ: وَ لِمَ سُمُّوا أُولِی الْعَزْمِ؟ قَالَ: لِأَنَّهُمْ بُعِثُوا إِلَى شَرْقِهَا وَ غَرْبِهَا وَ جِنِّهَا وَ إِنْسِهَا. (اقبال الاعمال، ص۲۲۵)

 

ابو حمزه ثمالى گفت: از على بن حسین علیه السلام شنیدم که فرمود: هر کس دوست دارد صد و بیست و چهار هزار نبى با او دست دهند، در شب نیمه شعبان حسین بن علی علیه السلام را زیارت کند، زیرا فرشتگان و ارواح انبیاء براى زیارت حسین بن علی علیه السلام از خداوند اجازه می گیرند، پس به ایشان اذن داده مى ‏شود، لذا خوشا به حال کسى که با آنها دست دهد و ایشان نیز با او دست دهند. پنج تن از این انبیاء، رسولانی هستند که اولو العزم می باشند. آنها عبارتند از: حضرت نوح، حضرت ابراهیم، حضرت موسى، حضرت عیسى و حضرت محمد که درود خدا بر او و همه آنها باد. ثمالى‏ گفت: عرض کردم: چرا ایشان اولو العزم نامیده مى‏ شوند؟ فرمود: به جهت آنکه آنان بر شرق و غرب عالم و بر همه جن و انس مبعوث شده ‏اند.

 

  • عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: مَنْ أَحَبَّ أَنْ یُصَافِحَهُ مِائَتَا أَلْفِ نَبِیٍّ وَ عِشْرُونَ أَلْفَ نَبِیٍّ فَلْیَزُرْ قَبْرَ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ علیه السلام فِی النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ، فَإِنَّ أَرْوَاحَ النَّبِیِّینَ تَسْتَأْذِنُ اللَّهَ فِی زِیَارَتِهِ فَیُؤْذَنُ لَهُمْ. (تهذیب الاحکام، ج۶، ص۴۸-۴۹)

 

حضرت صادق علیه السلام فرمود: هرکس دوست دارد که دویست و بیست هزار پیامبر با او دست دهند، باید قبر حسین بن علی علیه السلام را در نیمه شعبان زیارت کند. زیرا ارواح انبیاء برای زیارت حسین بن علی علیه السلام از خداوند اجازه می گیرند، و به ایشان اجازه داده می شود.

 

  • عن أَبِی عَبْدِ اللَّهِ الْبَرْقِیِّ قَالَ: سُئِلَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ مَا لِمَنْ زَارَ قَبْرَ الْحُسَیْنِ عَلَیهِ السَّلامُ  فِی النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ مِنَ الثَّوَابِ؟ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ: مَنْ زَارَ قَبْرَ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ عَلَیهِ السَّلامُ  فِی النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ، یُرِیدُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ وَ مَا عِنْدَهُ  لَا عِنْدَ النَّاسِ، غَفَرَ اللَّهُ لَهُ فِی تِلْکَ اللَّیْلَهِ ذُنُوبَهُ وَ لَوْ أَنَّهَا بِعَدَدِ شَعْرِ مِعْزَى کَلْبٍ. ثُمَّ قِیلَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، یَغْفِرُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ الذُّنُوبَ کُلَّهَا؟ قَالَ: أَ تَسْتَکْثِرُ زَائِرَ الْحُسَیْنِ عَلَیهِ السَّلامُ  هَذَا؟! کَیْفَ لَا یَغْفِرُهَا وَ هُوَ فِی حَدِّ مَنْ زَارَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فِی عَرْشِهِ. (اقبال الاعمال، ص۲۲۶)

 

ابوعبدالله برقی می گوید: از حضرت صادق علیه السلام سؤال شد: پاداش کسی که شب نیمه شعبان، قبر حسین بن علی علیه السلام را زیارت کند، چیست؟ حضرت فرمود: هرکس قبر حسین بن علی علیه السلام را در نیمه شعبان زیارت کند، و قصدش در این زیارت فقط خدا و آنچه نزد اوست باشد، نه آنچه نزد مردم است، خداوند در آن شب گناهان او را می آمرزد، هرچند به تعداد موهای بزهای قبیله کلب باشد. به حضرت عرض شد: فدایت شوم، خداوند عزّوجلّ همه گناهان را می آمرزد؟ فرمود: آیا این را برای زائر حسین بن علی علیه السلام زیاد می دانی؟! چگونه گناهانش را نیامرزد، در حالی که زیارتش در حدّ آن است که خداوند عزّوجلّ را در عرش او زیارت کرده باشد.

 

  • عَنْ زَیْدٍ الشَّحَّامِ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَلَیهِ السَّلامُ قَالَ: مَنْ زَارَ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ  لَیْلَهَ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذُنُوبِهِ وَ مَا تَأَخَّرَ. (بحارالأنوار، ج۱۰۱، ص۹۳ به نقل از کامل الزیارات)

 

زید شحّام، از حضرت صادق علیه السلام نقل می کند که فرمود: کسى که حسین بن علی علیه السّلام را شب نیمه شعبان زیارت کند، خداوند متعال گناهان گذشته و آینده ‏اش را مى ‏آمرزد.

 

  • عَنِ الصَّادِقِ عَلَیهِ السَّلامُ قَالَ: یَغْفِرُ اللَّهُ لِزَائِرِ الْحُسَیْنِ عَلَیهِ السَّلامُ فِی نِصْفِ شَعْبَانَ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ مَا تَأَخَّرَ. (اقبال الاعمال، ص۲۲۶)

 

حضرت صادق علیه السلام فرمود: خداوند گناهان گذشته و آینده زائر حسین بن علی علیه السلام در نیمه شعبان را می آمرزد.

به این پست امتیاز دهید.
Likes0Dislikes1
نظرات و ارسال نظر