سبز قامتشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

تعریف قمر در عقرب و روزهای آن در سال 99 - وبسایت فرهنگی و مذهبی سبز قامت

سخن دوست :تو ته گودال رفتی و من شدم بالا نشین / از تو دارم آبرویی هم اگر دارم حسین

قمر در عقرب و روزهای آن در سال ۹۹

قمر در عقرب و روزهای آن در سال 99

موضوع: تبلغی

عنوان: قمر در عقرب سال ۹۹

حسین خیر اندیش

 

توضیح مطلب

قمر در عقرب و روزهای آن در سال ۹۹

 

قمر در عقرب چیست؟

بسیاری از ما بارها به گوشمان خورده و یا این ضرب المثل را به کار برده ایم که اوضاع قمر در عقرب است! بدون اینکه معنای واقعی آن را بدانیم.

کانال قمر در عقرب برای درک جامعتر این اصطلاح و کندوکاش پیرامون آن شکل گرفته است تا راهنمایی باشد برای جویندگان علم و حقیقت.

قمر در عقرب یک اصطلاح نجومی است و بدان معناست که قمر یا همان ماه در عقرب قرار گرفته است. می دانیم که در آسمان ستارگان زیادی قرار دارند و مجموعه هرچندتا از آنها اشکال خاصی را در ذهن تداعی می کنند که از قدیم نامگذاری آنها به همین شکلها رایج بوده و ادامه یافته است. به طوری که صورت فلکی دب اکبر و دب اصغر را بسیاری از ما دیده ایم و می شناسیم. یکی دیگر از صورتهای فلکی ، عقرب است. این صورت فلکی که نمای عقرب را تداعی می کند(تصویر زیر)، از قدیم در بین منجمان به عنوان منحوس شناخته شده است؛ بدین معنا که وقتی ماه در گردش خود به دور زمین به این صورت فلکی می رسد، تازمانی که از آن رد نشده و در این صورت فلکی قرار دارد، از کارهای اساسی پرهیز می داده اند. نحوست قمر در عقرب در روایات نیز آمده است و از این باب است که این کانال به بحث در مورد آن می پردازد.گرچه منجمان به نحوی که در تقاویم نجومی مرسوم است، مردم را از کارهای اساسی نظیر عقد و عروسی ومسافرت و حجامت و خونگیری در این ایام پرهیز می داده اند و اعتقادشان بر این بوده است که به همان دلیلی که برخی اعمال در وقایع آسمانی نظیر ماه گرفتگی و خورشیدگرفتگی به دلیل تاثیرات اجرام آسمانی بر زمین و اهل آن، نهی شده، حجامت و خون دادن هم ممنوع و منحوس است؛ اما در روایات منقول بیش از سه مورد در نحوست آن وارد نشده ( مطلب بعدی را ببینید ) و آنها عقد و عروسی، انعقاد نطفه و مسافرت هستند و لذا بنا به قول برخی علمای شیعی، حجامت و خون دادن از کارهای اساسی که باید در این ایام پرهیز کرد، محسوب نمیشود، که اگر بود در روایات تحذیر داده می شد و حتی در صورت ضرورت، خواندن آیت الکرسی، صدقه دادن و… برطرف کننده نحوست سفر و … است.

از طرفی هنوز هیچ تحقیق جامعی از اثرات حجامت و خون دادن در این ایام و تفاوتش با دیگر اوقات منتشر نشده تا اعتقاد منجمان را اثبات کند.

اما قمر در عقرب در چه زمانی اتفاق می افتد؟

قمر در عقرب در هر ماه قمری یکبار رخ می دهد و تقریبا” هر ۲۷-۲۸ روز یکبار تکرار شده و حدود ۶۰ ساعت به طول می انجامد. زمان شروع وقتی است که ماه در محدوده صورت فلکی عقرب و نزدیک سر عقرب قرار می گیرد و در نهایت در زمان خاتمه اش از ناحیه دم عقرب خارج می شود.این پدیده نجومی در نیمه اول سال قابل مشاهده در آسمان ماست و برخی نرم افزارها که در همین کانال هم قرار داده شده، به رصد ن کمک میکند.
البته برای تعیین زمان قمر در عقرب، روشهای محاسباتی گفته شده ولی به نطر می رسد که با گسترش شهرها و عدم دید کافی برای ستاره بینی در شهرها و همچنین تعییرات و جابه جایی افلاک در سالیان طولانی، این روشها از واقعیت فاصله گزفته اند. شاید به همین جهت باشد که تقویمهای نجومی با هم اختلافاتی دارند.

کانال قمر در عقرب تلاش دارد تا با کمک همراهان خود، همراه با رصد این پدیده، زمان وقوع و خاتمه اش را به اعضای خود اعلام کند و در همین راستا جدول سالیانه اوقات قمر در عقرب (بالا) توسط جناب آقای حسین خیراندیش(مرد هفت هنر یونسکو از اسفراین، که علیرغم تشابه اسمی با طبیب و حکیم مشهور خیراندیش نسبتی ندارد) تهیه و زمان ورود و خروج به طور تقریبی محاسبه شده است و با همکاری ایشان زمان دقیق تر به صورت ماهانه اعلام می گردد؛ ان شاءالله.

اما یک نکته مهم دیگر هم در این بین هست و آن هم اینکه در یک ماه قمری، ماه منازل دوازده گانه ای دارد که هر منزل به نام یک برج نامیده شده و یکی از این بروج، عقرب است. پس وقتی که گفته می شود در زمان قمر در عقرب از برخی اعمال خودداری کنید، شاید منظور زمانی است که قمر در برج عقرب وارد می شود و نه صورت فلکی عقرب!؟

شما چه فکر می کنید؟

در واقع در قدیم زمان ورود ماه به صورت فلکی عقرب و برج عقرب یکی بوده و لذا طرح این مساله موضوعیتی نداشته؛ اما الان که این دو از هم در طی سالها فاصله گرفته اند، یک اختلاف حدود یک ونیم روزه ایجاد شده است.

حال زمان نحوست کدام است؟

در این مورد سه عقیده وجود دارد:

۱- زمان قمر در عقرب مربوط به ورود ماه به صورت فلکی عقرب است و لذا همین ایام کفایت می کند برای پرهیزات، که این نظر از دومی بیشتر مورد قبول قرار گرفته است.

۲- زمان مذکور مربوط به ورود ماه به برج عقرب است.

۳- زمان ورود ماه به صورت فلکی عقرب مدنظر بوده ولی احتیاطا” تا زمان خروج از برج فلکی عقرب پرهیزات ادامه یابد.

حال هر کسی مختار است که به کدام قول عمل کند ولی ملاک ما برای اعلام قمر در عقرب، صورت فلکی عقرب است.

 

برای دریافت فایل روزهای قمر در عقرب اینجا کلیک کنید.

به این پست امتیاز دهید.
Likes0Dislikes1
دانلود باکس
مشاهده با QR کد
کد پخش آنلاین این آهنگ برای وبلاگ و سایت شما
نظرات و ارسال نظر