سبز قامتشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

منبر کوتاه 5 دقیقه ای - تحکیم خانواده - همراه با داستان و حدیث

سخن دوست :تو ته گودال رفتی و من شدم بالا نشین / از تو دارم آبرویی هم اگر دارم حسین

تحکیم خانواده

تحکیم خانواده

موضوع: منبر کوتاه

عنوان: خانواده

متن کامل منبر

 

متن منبر

تحکیم خانواده

برای دانلود PDF منبر کلیک کنید.

بسم الله الرحمن الرحیم

 خداوند در قرآن کریم می فرماید: یکی از آیات الهی آن است که برای شما از جنس خودتان جفتی بیافرید که در برِ او آرامش یافته و با هم انس گیرید و میان شما رأفت و مهربانی برقرار فرمود در این امر نشانه هایی برای اهل تعقل و اندیشه است: وَ مِن آیاتِهِ اَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ انفسکم اَزْواجاً لِتسکنوا الیها و جعل بینکم مودهً وَ رَحْمهً اِنَّ فی ذلکَ لآیاتٍ لِقُوْمَ یَتَفکَّرُونَ. (روم/۲۱)

 

از نظر قرآن کریم یکی از عواملی که سبب تحکیم بنیان خانواده می شود مودّت و علاقه‌مندی دو همسر به یکدیگر است، که باعث ایجاد صفا و صمیمیت و محبت در محیط خانه و جبران هر نوع کمبود می‌شود.

 

زندگی علی و فاطمه(سلام الله علیهما) نمونه و تجسّم مودت و صفا و گذشت و ایثار است. گرچه در زندگی این دو معصوم گناه و خطا راه ندارد، امّا مِهر و صفا و گذشت و ایثار و به حساب نیاوردن مشکلات مادی الگویی برای شیعیان ایشان به شمار می رود.

زندگی آن زمان با نبود امکانات سخت بود. بسیاری از کارهای سخت را شخصاً انجام می‌دادند.

زندگی در کمال عُسرت و تنگدستی سپری می‌شد، به طوری که در بسیاری از موارد چیزی برای رفع گرسنگی در خانه علی (علیه السلام) یافت نمی‌شد.

گذشت و ایثار حضرت فاطمه (سلام الله علیها) چنان بود که در سخت‌ترین شرایط چیزی از همسر خود مطالبه نمی کرد که مبادا باعث شرمندگی و یا به زحمت افتادن همسرش شود.

علی  (علیه السلام) وارد خانه می‌شود، می بیند رخسار فاطمه (س) زرد و دگرگون شده، از فاطمه (س) سراغ طعام می‌گیرد.

فاطمه (سلام الله علیها): سه روز است که طعامی در خانه نیست!

علی (علیه السلام): چرا به من خبر ندادی!

فاطمه (سلام الله علیها): رسول الله (صلی الله علیه وآله) مرا نهی نمود که از تو چیزی بخواهم و فرموده اگر علی چیزی به همراه خود آورد که آورد اگر نیاورد تو از او چیزی مخواه و طلب مکن.)

پ.ن:

امروزه ریشه بسیاری از اختلافات خانوادگی، ریشه در چشم و همچشمی ها، توقعات بالا و عدم توجه به شرایط اقتصادی خانواده و همسر است. اگر گذشت و ایثار و قناعت در خانواده ای باشد، بنیاد آن خانواده محکم و استوار خواهد بود.

 

خداوند همه ما را رهروی واقعی زندگی اهل بیت (علیهم السلام) قرار بدهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

 

برای دانلود PDF منبر کلیک کنید.

سایر منبر های ۵ دقیقه ای

به این پست امتیاز دهید.
Likes0Dislikes0
دانلود باکس
مشاهده با QR کد
نظرات و ارسال نظر