سبز قامتدوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

منبر کوتاه 5 دقیقه ای - توبه نصوح - همراه با داستان و حدیث

سخن دوست :تو ته گودال رفتی و من شدم بالا نشین / از تو دارم آبرویی هم اگر دارم حسین

توبه نصوح

توبه نصوح

موضوع: منبر کوتاه

عنوان: توبه نصوح

متن کامل منبر

 

متن منبر

توبه نصوح

 

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

 

خداوند در قرآن کریم: (یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَی اللَّهِ تَوْبَهً نَصُوحاً عَسی‏ رَبُّکُمْ أَنْ یُکَفِّرَ عَنْکُمْ سَیِّئاتِکُمْ وَ یُدْخِلَکُمْ جَنَّاتٍ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ…) تحریم/۸٫

 

ای کسانی که ایمان آورده اید ، به درگاه خدا توبه ای راستین کنید ، امید است که پروردگارتان بدیهایتان را از شما بزداید و شما را به باغهایی که از زیر [ درختان ] آن جویبارها روان است درآورد.

 

توضیح مفاهیم آیه:

مراد از توبه نصوح، توبه ای است که در آن بازگشتی به گناه نباشد. توبه نصوح ، توبه ای خالصانه است که صاحبش را از بازگشت به جانب گناه باز می دارد و یا بنده را برای رجوع از گناه خالص می سازد.(تفسیر المیزان، ذیل آیه)

 

پیام:

در این آیه تمامی اهل ایمان خطاب به بازگشت و توبه به سوی خدا شدند. آن هم توبه ای راستین (نصوح). تنها با وجود چنین توبه ای است که شخص می تواند امید به آمرزش و بهشت داشته باشد.

 

شرایط و ارکان اصلی توبه:

توبه دو شرط اصلی دارد: نخست، پشیمانی و ندامت جدّی از گناه یا گناهان گذشته و دوم، تصمیم جدی بر ترک گناه برای همیشه. تنها در این صورت است که توبه شخص پذیرفته می شود.

اگر به واسطه گناه یا گناهان خویش، حقی را (از خدا یا از دیگران) ضایع کرده است درصدد جبران برآید. مثلاً اگر نمازی نخوانده قضا نماید.، اگر روزه ای واجب نگرفته قضا نماید. اگر حقی از دیگران ضایع کرده جبران نماید و یا حلالیت بطلبد.

فائده‌ اصلی توبه:

علاوه بر اینکه توبه فوائد و آثار بسیار خوبی دارد اما شاید بتوان گفت فایده اصلی توبه آن است که راه را برای نفوذ بیشتر شیطان می بندد.

 

چگونه توبه و استغفار راه نفوذ شیطان را می بندد؟

اگر انسان پس از ارتکاب گناه، بلافاصله توبه نماید و از خداوند طلب آمرزش نماید و تصمیم بر ترک گناه برای همیشه بگیرد  زمینه را برای نفوذ هرچه بیشتر شیطان از بین می برد. زیرا اگر توبه نکند، کم کم گناه خویش را فراموش می کند و گناه روی گناه، سبب قساوت قلب و دوری هرچه بیشتر از خداوند می شود و به جایی می رسد که شیطان بر او مسلط خواهد شد.

 

خداوند به ما توفیق توبه نصوح و راستین را روزی فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

 

سایر منبر های ۵ دقیقه ای

به این پست امتیاز دهید.
Likes0Dislikes0
نظرات و ارسال نظر