سبز قامتچهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

منبر کوتاه 5 دقیقه ای - صله رحم - همراه با داستان و حدیث

سخن دوست :تو ته گودال رفتی و من شدم بالا نشین / از تو دارم آبرویی هم اگر دارم حسین

صله رحم

صله رحم

موضوع: منبر کوتاه

عنوان: صله رحم

متن کامل منبر

 

متن منبر

صله رحم

 

آیه

 

….وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِی تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلَیْکُمْ رَقِیبًا

 

ﻭﺍﺯ ﺧﺪﺍیی ﻛﻪ ﺑﻪ ﻧﺎم ﺍﻭ ﺍﺯ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖﻣﻰﻛﻨﻴﺪ،ﭘﺮﻭﺍ ﻛﻨﻴﺪﻭ ﺍﺯ[ ﻗﻄﻊ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺑﺎ ]ﺧﻮﻳﺸﺎﻭﻧﺪﺍﻥ ﺑﭙﺮﻫﻴﺰﻳﺪ،ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺧﺪﺍ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﺣﺎﻓﻆ ﻭ ﻧﮕﻬﺒﺎﻥ ﺍﺳﺖ.

 

سوره مبارکه نساء آیه ۱

 

وَالَّذِینَ یَنقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِن بَعْدِ مِیثَاقِهِ وَیَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَن یُوصَلَ وَیُفْسِدُونَ فِی الْأَرْضِ أُولَٰئِکَ لَهُمُ اللَّعْنَهُ وَلَهُمْ سُوءُ الدَّارِ

 

ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻋﻬﺪ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ ﻛﺮﺩﻧﺶ ﻣﻰ ﺷﻜﻨﻨﺪ،ﻭ #ﭘﻴﻮﻧﺪﻫﺎیی ﺭﺍ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺑﺮﻗﺮﺍﺭی ﺁﻥ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺩﺍﺩﻩ ﻣﻰ  ﮔﺴﻠﻨﺪ،ﻭﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﻓﺴﺎﺩ ﻣﻰﻛﻨﻨﺪ،ﻟﻌﻨﺖ ﻭ ﻓﺮﺟﺎم ﺑﺪ ﻭ ﺩﺷﻮﺍﺭ ﺁﻥ ﺳﺮﺍی ﺑﺮﺍی ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺳﺖ.

 

سوره مبارکه رعد آیه ۲۵

 

حدیث

 

پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله وسلّم

 

اِنَّ القَومَ لَیَکونونَ فَجَرَهً وَ لا یَکونونَ بَرَرَهً فَیَصِلونَ اَرحامَهُم فَتَنمى اَموالُهُم وَ تَطولُ اَعمارُهُم فَکَیفَ اِذا کانوا اَبرارا بَرَرَهً!

 

مردمى که گناهکارند نه آنان که نیکوکارند،با صله رحم اموالشان زیاد و عمرشان طولانى مى شود،حال اگر نیک و نیکوکار باشند،چه خواهد شد!

 

کافى(ط-الاسلامیه)جلد۲صفحه۱۵۵

 

امام على علیه السّلام

 

صِلَهُ الرَّحِمِ توجِبُ المَحَبَّهَ وَتَکبِتُ العَدُوَّ

 

صله رحم محبّت آور است و دشمن را خوار مى گرداند.

 

شرح آقا جمال الدین خوانساری بر غررالحکم ودررالکلم جلد صفحه۲۰۹ حدیث ۵۸۲۵

 

امام صادق علیه السّلام

 

مَن زَارَ أخاهُ فِی اللهِ قالَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ إیّایَ زُرتَ وَ ثَوَابُکَ عَلَیَّ وَ لَستُ أرضَی لَکَ ثَوَاباً دونَ الجَنَّه.

 

هر که برای خدا برادرش را زیارت کند،خدای عزوجل می فرماید:به زیارت من آمدی و پاداش تو بر عهده من است و من غیر از بهشت برای تو،به پاداش دیگری راضی نمی شوم.

 

کافی(ط-الاسلامیه)جلد۲ صفحه ۱۷۶

 

داستان

 

حسین بن علی پسر عموی امام صادق علیه السلام از افراد شجاع و پر صلابت بود به طوری که به او رمح آل ابوطالب (نیزه خاندان ابوطالب)میگفتند،از آنجائی که بینی پهنی داشت به حسن افطس معروف گردید،او در ماجرای قیام عبدالله محض (نواده امام حسن علیه السلام) بر ضد منصور دوانیقی خلیفه عباسی پرچمدار بود،و بر سر همین موضوع با امام صادق کدورتی داشت،به حدی که یکبار با کارد پهن به امام حمله کرد تا آن حضرت را بکشد،سالمه یکی از کنیزهای امام می گوید:در آن هنگام که امام در بستر شهادت قرار گرفت،در بالینش بودم و پرستاری می کردم،بی هوش شد،وقتی که به هوش آمد،به من فرمود:هفتاد دینار به حسن افطس بدهید و فلان مقدار و فلان مقدار به افراد دیگر بپردازید،عرض کرد :آیا به مردی که با کارد پهن و تیز به شما حمله کرد و می خواست شما را بکشد هفتاد دینار بدهیم؟فرمود:آیا نمی خواهی مشمول این آیه باشم که خداوند می فرماید: [آنها که پیوندهائی که خداوند به آنها امر کرده است بر قرار می دارند و از پروردگارشان می ترسند و از بدی حساب بیم دارند……دارای عاقبت نیک در سرای آخرت خواهند بود]

سپس فرمود:آری ای سالمه خداوند بهشت را آفرید و پاکیزه و خوشبو ساخت به طوری که بوی خوش آن فاصله مسیر دو هزار سال راه به مشام او می رسد،ولی این بوی خوش به مشام قطع کننده پیوند و خویشاوندی و عاق والدین نمی رسد.

 

حکایت های شنیدنی الغیبه للطوسی صفحه ۱۲۸

یکصد موضوع ۵۰۰ داستان علی اکبرصداقت

 

سایر منبر های ۵ دقیقه ای

به این پست امتیاز دهید.
Likes0Dislikes2
نظرات و ارسال نظر