سبز قامتدوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

منبر کوتاه 5 دقیقه ای - علت اینکه خداوند به بندگان بی اعتنا میکند - همراه با حدیث

سخن دوست :تو ته گودال رفتی و من شدم بالا نشین / از تو دارم آبرویی هم اگر دارم حسین

علت اینکه خداوند بندگان را رها می کند

علت اینکه خداوند بندگان را رها می کند

موضوع: منبر کوتاه

عنوان: توجه الهی

متن کامل منبر

 

متن منبر

علت اینکه خداوند بندگان را رها می کند

 

بسم الله الرحمن الرحیم

برای دانلود PDF منبر کلیک کنید.

چه عاملی باعث می شود خدا انسان را به حال خودش رها کند و او را بی یار و یاور قرار دهد؟ به گونه ای که هر چه تلاش کند کسی او را یاری ندهد و تنهای تنها باشد؟

 

پاسخ:

بر اساس آموزه های قرآنی، پاسخ ندادن به دعوت رسول الله (صلی الله علیه وآله) و فراموش کردن خدا و یاد او سبب می شود خداوند نیز او را فراموش کند و به حال خودش رها کند. آنجاست که هر چه در گرفتاری های دنیوی تلاش کند مشکلش برطرف نمی شود در گرفتاری‌ اخروی و عذابهای آن نیز خدا به دادش نمی رسد و هیچ یاوری نخواهد داشت. ((وَمَا کَانَ لَهُمْ مِنْ أَوْلِیَاءَ یَنْصُرُونَهُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ) (شوری/۴۷)

بی‌تفاوتی و بی‌اعتنایی به فرائض الهی همچون نماز و دیگر واجبات و پیروی از شیطان و هوای نفس که انسان را آلوده به گناه و معصیت می کنند آدمی را از چشم خدا می اندازد. از این روست که به بیانهای مختلف از بندگانش می خواهد دعوت رسولش را اجابت کنند پیش از آنکه دیر شود:(اسْتَجِیبُوا لِرَبِّکُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ یَأْتِیَ یَوْمٌ لَا مَرَدَّ لَهُ مِنَ اللَّهِ ۚ مَا لَکُمْ مِنْ مَلْجَإٍ یَوْمَئِذٍ وَمَا لَکُمْ مِنْ نَکِیرٍ) (الشورى/ ۴۷)

توجه به رضایت الهی در امور زندگی و یاد او مصداق کامل اجابت دعوت رسول الله (ص) است.

اگر کسی غرق در مادیات و خواهش های نفسانی باشد و خدا در زندگی اش حضور نداشته باشد خداوند نیز او را فراموش کرده و رهایش می کند و به درجه ای می رسد که خداوند نیز در مشکلات دنیوی و عذابهای اخروی، به فریادش نمی رسد و از گرفتاری های نجاتش نمی دهد.

خداوند در قیامت به آنها می گوید: همین گونه که آیات ما برای تو آمد و آنها را فراموش کردی امروز نیز این چنین، فراموش می شوی: (کَذَلِکَ أَتَتْکَ آیَاتُنَا فَنَسِیتَهَا وَکَذَلِکَ الْیَوْمَ تُنْسَى) طه/۱۲۶٫

 

خداوند آنی و کمتر از آنی ما رو به خودمان وا نگذارد به برکت صلوات بر محمد وآل محمد.

 

برای دانلود PDF منبر کلیک کنید.

سایر منبر های ۵ دقیقه ای

به این پست امتیاز دهید.
Likes0Dislikes0
دانلود باکس
مشاهده با QR کد
نظرات و ارسال نظر