سبز قامتپنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

راه های ذکر خداوند - انواع ذکر گفتن

سخن دوست :تو ته گودال رفتی و من شدم بالا نشین / از تو دارم آبرویی هم اگر دارم حسین

ذکر الهی و راه های ذاکر شدن

ذکر الهی و راه های ذاکر شدن

موضوع: منبری –  تبلیغی

عنوان: ذکر خدا

ذکر الهی و راه های ذاکر شدن

انسان به سه صورت می تواند به یاد خداوند باشد:

  1. ذکر زبانی

به این صورت که همواره نام های خداوند لقلقه زبان انسان باشد و همواره در حال ذکر بوسیله زبانش باشد.

اذکاری مثل: «سبحان الله»، «الحمد لله»، «الله اکبر» و … از اسماء الهی که نشان می دهد ما همواره به ذکر او مشغول هستیم.

  1. ذکر قلبی

این نوع ذکر یک مرتبه از ذکر زبانی بالاتر است و به این معناست که انسان علاوه بر زبان ذکر را به قلب خود وارد کند و در دل به یاد خداوند باشد.

مثلا زمانی که قرآن میخواند آن را هم بفهمد و هم به دلش منتقل کند و یا ذکری که میگوید هم آن را بفهمد و هم به دلش منتقل کند.

ذکر_قلبی

  1. ذکر عملی

بالاترین ذکر ذکر عملی است یعنی انسان تمام عمل خود را برای رضای خداوند و برای خوشنودی او انجام دهد و هر کاری مخالف با میل حق تعالی باشد را ترک کند، به عبارت دیگر معیار تمام کار های خود را با معیار خداوند بسنجد.

بنابراین ذکر حق تعالی به سه صورت امکان پذیر است و ما برای این که شما عزیزان به این سه صورت برسید راهکار های را ارائه خواهیم کرد.

 

راهکارهای رسیدن به سه مرحله ذکر:

  1. یاد الهی بوسیله آیات الهی

خدای متعال در قرآن کریم آیاتی را ذکر می کند که شاید مردم هدایت شوند و تذکره ای برایشان باشد، ازاین آیات میتوان آیه ۲۲۱ سوره بقره، ۲۵ سوره ابراهیم، ۴۳ سوره قصص را نام برد.

حق تعالی در این آیات با گفتن لعلهم یتذکرون تنبه ای به بشر میدهد که شاید ما را از خواب غفلت بیدار کند و به یاد خداوند بیفتیم.

جالب

این است که در قرآن کریم واژه ی «لعّل» برای «زمینه سازی» به کار می رود به عبارت دیگر «اقتضای چیزی را بوجود آوردن» یعنی خداوند می فرماید: ما آیات خودمان را برای مردم بیان کردیم، تا زمینه ای باشد برای بیدار شدن آنها، و برای اینکه، «متذکر» شوند و به یاد خدا بیفتند.

با تفکر در این آیات و امثال این آیات که ما آن ها را ذکر نکردیم باعث می شوند که انسان همواره به یاد خداوند باشد از یاد او غافل نشود.

  1. یاد نعمت های الهی

یاد نعمت های الهی نیز باعث بیداری انسان و از بین رفتن غفلت او میشود، چر که در آیات قرآن خداوند متعال همواره این مورد را تاکید میکند و میگوید که «نعمت های خدا بر خودتان را به یاد آورید، و فراموش نکنید».

این لحن از خداوند متعال در آیات ۱۰۳ سوره بقره، ۷ سوره مائده، ۶ سوره ابراهیم و آیه ۹ سوره احزاب وجود دارد که بیان میکند اگر ما نبودیم شما با هم دشمن بودید، با ما عهد و پیمان بستید، جانتان را نجات دادیم و آیات دیگر با این مضمون، پس همواره به یاد ما باشید.

  1. خواندن قرآن کریم

یکی دیگر از نعمت های که باعث میشود ما به یاد خداوند باشیم ولو به زبان، خود قرآن کریم است به همین خاطر در مورد تلاوت قرآن از بزرگان احادیث فروانی آمده چرا که باعث بیداری دل و یاد خداوند میشود.

  1. آیینه ی مشکلات

انسان وقتی مشکلاتی برایش پیش می آید، این مشکلات را وسیله ی توجه به خدا قرار بدهد، در همین راستا در سوره ی اعراف در مورد قوم فرعون می فرماید: «ما فرعونیان را به خشکسالی و نقص در ثمرات گرفتارشان کردیم» یا به تعبیری میوه ها و محصولات آنها را دچار آفت کردیم «لَعَلَّهُمْ یَذَّکَّرُونَ» تا شاید آنها متذکر شوند، بیدار شوند و به یاد خدا بیفتند.

  1. نماز

در سوره ی طه می فرماید: «أَقِمِ الصَّلاَهَ لِذِکْرِی» نماز بخوانید تا به یاد من باشید، اگر انسان در شبانه روز حداقل ۵ بار درون استخری رود جسم او پاک می شود، همانطور نیز اگر با آب حیات نماز جانش را شستشو دهد زنگارهای غفلت از او زدوده می شود و به یاد حق می افتد و از گناهان دور می شود. ذکر مداومی که در نماز هست، در کمتر عبادتی وجود دارد، و در آیه ی معروف «إِنَّ الصَّلاَهَ تَنْهَی‌ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنکَرِ وَلَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ» روی ذکر بودن نماز تاکید خاص شده است.

نماز

به این پست امتیاز دهید.
Likes0Dislikes0

برچسب ها : ، ، ،

نظرات و ارسال نظر