سبز قامتجمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

شبهه: آیا حضرت زهرا علیها السلام شهیده شده اند یا خیر؟ (منابع اهل سنت) - سبز قامت

سخن دوست :تو ته گودال رفتی و من شدم بالا نشین / از تو دارم آبرویی هم اگر دارم حسین

شبهه: آیا حضرت زهرا علیها السلام شهیده شده اند یا خیر؟ (منابع اهل سنت)

شبهه: آیا حضرت زهرا علیها السلام شهیده شده اند یا خیر؟ (منابع اهل سنت)

موضوع: شبهه و جواب

عنوان: حضرت زهرا علیها السلام

 

شبهه و جواب شبهه

شبهه: آیا حضرت زهرا علیها السلام شهیده شده اند یا خیر؟ (منابع اهل سنت)

 

از علمای بزرگ اهل سنت عربستان سعودی، جناب حسن بن فرحان مالکی هم می‌گوید:

إذن هی ثابته بأسانید صحیحه، بل هی ذکری مؤلمه: این روایت هجوم به خانه فاطمه، با سندهای صحیح نقل شده است و این قضیه، یک یادواره دردناک و دردآور است.

قراءه فی کتب العقائد، ص۵۲

خود ابن‌تیمیه حرانی ـ تئورسین وهابیت و بزرگ نظریه‌پرداز وهابیت ـ در برابر روایات متعددی که درباره هجوم به خانه حضرت صدیقه طاهره (س) است، نمی‌تواند بی‌تفاوت ردّ شود و می‌گوید:

غایه ما یقال: إنه کبس البیت، لینظر هل فیه شئ من مال الله الذی یقسمه: آقای ابوبکر و عمر آمدند به زور حریم خانه فاطمه را شکست و وارد خانه او شد تا ببیند آیا در خانه او چیزی از بیت المال هست تا بردارد و در میان مستحقّین توزیع کند.

من نمی‌دانم آقای ابن‌تیمیه این رَمْی به غیب را از کجا می‌آورد؟ آیا خود عمر می‌گوید که من به خانه حضرت فاطمه زهراء (س) هجوم بردم تا اموالی که در آنجا بود را مصادره کنم و در میان مستحقین توزیع کنم؟

یا مورخین این را نقل کرده‌اند یا کسی از علمای اهل سنت، این‌چنین شهادتی داده است؟ چطور شد که آقای ابن‌تیمیه در قرن هشتم هجری این‌چنین کشفی می‌کند که هدف خلیفه دوم این بود؟ با این که روایات متعددی را ابن أبی شیبه و طبری و بلاذری دارند و صراحت دارند که وقتی جناب عمر آمد پشت درب خانه حضرت فاطمه زهراء (س)، گفت:

قسم به خدا! اگر برای بیعت حاضر نشوید، خانه را با ساکنین‌ آن به آتش می‌کشم.

هدف ایشان این بود و زبان ایشان هم این است.

جالب این که آقای جوینی، استاد ذهبی که ذهبی در شرح حال او می‌گوید:

الإمام المحدث الأوحد الأکمل فخر الأسلام: پیشوا و محدث یگانه است و بالاترین کمالات را دارد و مایه افتخار اسلام است.

تذکره الحفاظ للذهبی، ج۴، ص۱۵۰۵

 

ایشان روایتی را در فرائد السمطین، جلد۲، صفحه۳۴ از قول نبی مکرم (ص) نقل می‌کند:

بعد از من، پهلوی فاطمه را خواهند شکست، محسنش را سقط خواهند کرد و فاطمه نزد من می‌آید:

مغمومه مغصوبه مقتوله.

در حالی که غمناک است و حق او را غصب کرده‌اند و او را به شهادت رسانده‌اند.

این شهادت صریح و آشکاری است بر شهادت حضرت فاطمه زهراء (س).

خود آقای شهرستانی در الملل و النحل از قول نظّام ـ از علمای بزرگ اهل سنت و معتزلین ـ نقل می‌کند:

إن عمر ضرب بطن فاطمه علیها السلام یوم البیعه حتی القت الجنین من بطنها و کان یصیح احرقوا دارها بمن فیها و ما کان فی الدار غیر علی و فاطمه و الحسن و الحسین: خلیفه دوم در روز بیعت آن چنان با لگد بر شکم فاطمه زد که نوزادی که در شکم داشت، افتاد و سقط شد. عمر فریاد می‌زد: خانه فاطمه را با همه ساکنین آن آتش بزنید. حال آنکه در خانه فاطمه، کسی غیر از علی و فاطمه و حسن و حسین نبود.

الملل و النحل للشهرستانی، ج۱، ص۵۷، چاپ دار المعرفه بیروت

 

آیا اینها عبارات شیعه است؟

آقای شهرستانی در سال ۵۴۸ هجری از دنیا رفته است.

این قضایا در گذشته بوده و مسئله شهادت حضرت فاطمه زهراء (س) و سقط جنین و شکسته شدن پهلوانش، در تاریخ شیعه و سنی نقل کرده‌اند. لذا ما نمی‌توانیم بگوییم که این مسئله، افسانه است.

بله، ما هم می‌‌گوییم ای کاش افسانه بود! و ای کاش این‌چنین هجومی به خانه حضرت فاطمه زهراء (س) صورت نگرفته بود! ما هم آرزو می‌کنیم که این کاش این‌چنین اتفاقی نیفتاده بود و قلب دختر پیامبر اکرم (ص) در واپسین روزهای رحلت پدر بزرگوارش شکسته نمی‌شد و ای کاش اشک امیر المؤمنین (ع) در این مصیت جانکاه، سرازیر نشده بود و قلب مقدس ائمه هدی (ع) به درد نیامده بود که در هر فرصت مناسب، موضوع شهادت حضرت فاطمه زهراء (س) را مطرح و گریه می‌کردند.

بله، ما هم می‌گوییم که ای کاش این‌چنین اتفاقی نیفتاده بود. ولی این‌چنین اتفاقی افتاد و تاریخ اسلام را در واپسین روزهای رحلت نبی مکرم (ص)، با یک معزل و مشکلی مواجه کردند و نقطه تاریکی در تاریخ اسلام ثبت کردند.

به این پست امتیاز دهید.
Likes5Dislikes2
نظرات و ارسال نظر