سبز قامتپنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیا قیامت ساخته و پرداخته آخوندهاست - جواب شبهه

سخن دوست :تو ته گودال رفتی و من شدم بالا نشین / از تو دارم آبرویی هم اگر دارم حسین

قیامت ساخته آخوند هاست، قیامت کجا بود؟؟؟ (شبهه با جواب)

قیامت ساخته آخوند هاست، قیامت کجا بود؟؟؟ (شبهه با جواب)

موضوع: شبهه

عنوان: آیا قیامت ساخته آخوند هاست؟؟؟

شبهه همراه با جواب

 

متن شبهه

بعضی ها می‌گویند: قیامت (بهشت و جهنم) ساخته و پرداختۀ آخوندهاست‌، این‌ها (بهشت و جهنم) را روحانیون درست کرده‌اند‌، قیامت کجا بوده‌؟ کی رفته، کی برگشته‌؟ اصلا از کجا معلوم معاد باشد‌؟

جواب شبهه

آیا فقط مسلمانان به قیامت علم و ایمان دارند که گفته شود «ساختۀ آخوندهاست»، یا نه تنها تمامی موحدان و اهل کتاب به معاد اعتقاد دارند، بلکه کفار نیز منکرش نیستند، هر چند که تعاریف متفاوتی از حیات پس از مرگ داشته باشند.

در مقابل هر موضوعی می‌توان یک «از کجا معلوم» قرار داد؛ می‌گوید: «از کجا معلوم که معادی باشد؟» و ما می‌پرسیم: «از کجا معلوم که نباشد؟!»؛ لذا «از کجا معلوم»، دلیل و برهانی برای اثبات یا نفی نمی‌باشد، بلکه باید با مطالعه، تفکر، تعقل، دلایل و براهین، نامعلوم‌ها، معلوم شوند.

آیا به هر چه می‌گویند (حتی سخنان روی هوا، جاهلانه و شعاری) حتماً باید توجه نمود و پاسخ‌های بسیار مستدل و متین نیز داد؟!

آیا برای آن چه می‌گویند، دلیلی نیز دارند، یا آنها حق دارند هر چه دلشان می‌خواهد بگویند و همه باید مقبول واقع شوند، اما دیگران باید حتماً دلایل متقن ارائه دهند؟!

آیا آن که باور دارد و می‌گوید: «خدایی هست، معادی هست»، باید دلیل و برهان داشته باشد، ولی آن که می‌گوید: «خبری نیست و ساختۀ آخوندهاست»، اثبات مستدل لازم ندارد؟!

می‌گویند: «معاد ساختۀ آخوندهاست»! می‌پرسیم: «انکار توحید و معاد، ساختۀ چه کسانی است؟!»؛ می‌پرسیم: «حرص و لجاجت شما برای انکار توحید و معاد برای چیست؟! مگر نمی‌گویید که آخرتی نیست، پس برای شما چه فرقی دارد که عده‌ای بر این باور باشند که آخرتی هست؟!»

می‌پرسیم: «مگر شما خودتان و عالَم هستی را خلق کرده‌اید که شما به پایانش علم داشته باشید و خبر دهید که «آخرتی نیست!»

 

  • – هر ادعایی، دلایل اثباتی می‌خواهد که حتماً باید معقول باشد تا عقل تصدیق کند. لذا همانگونه که قبول «توحید و معاد»، مستلزم دلایل اثباتی می‌باشند، انکار و نفی آنها نیز دلایل اثباتی می‌خواهند؛ چنان که به پیامبرش صلوات الله علیه و آله فرمود: «از بندگان کافر و مشرک و منکر، دلیل و برهان بخواه».

«أَمَّنْ یَبْدَأُ الْخَلْقَ ثُمَّ یُعِیدُهُ وَمَنْ یَرْزُقُکُمْ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِینَ» (النّمل، ۶۴)

-کیست آن که آفرینش را آغاز کرد، و سپس آنرا تجدید می‏کند، و کسی که شما را از آسمان و زمین روزی می‏دهد، آیا معبودی با خداست ؟ بگو دلیلتان را بیاورید اگر راست می‏گوئید!

 

۱- انکار معاد، به خاطر انکار توحید است؛ چون خداوند سبحان را انکار می‌کنند، منکر معادش نیز می‌گردند و البته به خاطر میل به بندگی هوای نفس خود و دیگران، در عین آگاهی، انکار می‌کنند!

۲- بسیاری از کفار قدیم و جدید نیز به وجود خداوند سبحان، خالقیت و مالکیت او اذعان داشته و دارند، اما چون اذعان به معاد، بندگی و اطاعت از او را ایجاب می‌کند و مسئولیت می‌آورد و آنها نمی‌خواهند خداوند متعال را بندگی کنند و حقوق الهی نسبت به خود، دیگران و هر چه هست را رعایت کنند، معاد را انکار می‌کنند! چنان که در قرآن کریم فرمود که بسیاری از کفار به وجود او اقرار می‌کنند و نیز فرمود: «انحراف و لجاج‌ و خصومت‌شان به خاطر انکار قیامت می‌باشد»:

«وَإِنَّ الَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَهِ عَنِ الصِّرَاطِ لَنَاکِبُونَ» (المؤمنون، ۷۴)

– و به راستى کسانى که به آخرت ایمان ندارند از راه [درست] سخت منحرفند.

 

«الَّذِینَ یَصُدُّونَ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ وَیَبْغُونَهَا عِوَجًا وَهُمْ بِالْآخِرَهِ کَافِرُونَ» (الأعراف، ۴۵)

– همانها که (مردم را) از راه خدا باز می‏دارند و (با القای شبهات) می‏خواهند آنرا کج و معوج نشان دهند و آنان به آخرت کافرند.

 

  • – اگر منکران توحید و معاد، آیات قرآن مجید را نمی‌خوانند و در آن تفکر و تعقل نمی‌کنند، دست کم باید کتاب خلقت را با دقت بخوانند و یا اگر آن را نیز نمی‌خوانند، باید توجهی هر چند اندک به وجود خودشان بنمایند!
  • – زمین و آسمان و هر چه در آنهاست [از جمله وجود انسان] – خلقت علیمانه، حکیمانه، قانونمند، منظم و هدفمند [حتی در یک عنصر] را نشان می‌دهند؛ یعنی همه بر وجود خالقی حیّ، علیم، حکیم، قادر (اندازه‌گذار) و قوی، گواهی می‌دهند و نشان می‌دهند که عالَم هستی، نه خود به خود پدید آمده و نه بیهوده و برای بازی خلق شده است؛ پس حتماً عاقل و جاهل – دانشمند و نادان – مؤمن و کافر – متقی و فاسد – عادل و ظالم و …، مساوی نخواهند بود و هر کدام باید به نتیجه برسند؛ اما اگر آخرتی نباشد، همگی می‌میرند، می‌پوسند و مساوی به خاک مبدل می‌گردند!

 

  • – پس، هر چه هست، حتی بارش باران و زنده شدن زمین‌های مرده، دلیل بر بیهوده و ابتر (بی‌ادامه) نبودن حیات و انتقال‌های پیاپی می‌باشد که ضرورت معاد را به اثبات می‌رسانند؛ حال اگر عده‌ای انکار و تکذیب می‌کنند، آنها هستند که باید به شعارهای جاهلانه، متکبرانه و خصمانه بسنده نکنند و دلایل عقلی و علمی اقامه کنند.

 

برخی از آیات دربارۀ قیامت

 

«قُلْ لَا یَسْتَوِی الْخَبِیثُ وَالطَّیِّبُ وَلَوْ أَعْجَبَکَ کَثْرَهُ الْخَبِیثِ فَاتَّقُوا اللَّهَ یَا أُولِی الْأَلْبَابِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ» (المائده، ۱۰۰)

– بگو پلید و پاک یکسان نیستند هر چند کثرت پلید[ها] تو را به شگفت آورد؛ پس اى خردمندان از خدا پروا کنید باشد که رستگار شوید.

 

«لَا یَسْتَوِی أَصْحَابُ النَّارِ وَأَصْحَابُ الْجَنَّهِ أَصْحَابُ الْجَنَّهِ هُمُ الْفَائِزُونَ» (الحشر، ۲۰)

– دوزخیان با بهشتیان یکسان نیستند بهشتیانند که کامیابانند.

 

«وَضَرَبَ لَنَا مَثَلًا وَنَسِیَ خَلْقَهُ قَالَ مَنْ یُحْیِی الْعِظَامَ وَهِیَ رَمِیمٌ * قُلْ یُحْیِیهَا الَّذِی أَنْشَأَهَا أَوَّلَ مَرَّهٍ وَهُوَ بِکُلِّ خَلْقٍ عَلِیمٌ» (یس، ۷۹)

– و برای ما مثالی زد و آفرینش خود را فراموش کرد! و گفت: چه کسی این استخوانها را زنده می‌کند در حالی که پوسیده است‌؟ * بگو: همان کسی آنرا زنده می‌کند که نخستین بار آنرا آفرید، و او به هر مخلوقی آگاه است!

 

«وَمَا خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَیْنَهُمَا لَاعِبِینَ * مَا خَلَقْنَاهُمَا إِلَّا بِالْحَقِّ وَلَکِنَّ أَکْثَرَهُمْ لَا یَعْلَمُونَ * إِنَّ یَوْمَ الْفَصْلِ مِیقَاتُهُمْ أَجْمَعِینَ» (الدخان، ۳۸ تا ۴۰)

– و آسمانها و زمین و آنچه را که میان آن دو است به بازى نیافریده‏‌ایم * آنها را جز به حق نیافریده‏ ایم لیکن بیشترشان نمى‌دانند * در حقیقت روز جدا سازى، موعِد همه آنهاست.

 

«کَیْفَ تَکْفُرُونَ بِاللَّهِ وَکُنْتُمْ أَمْوَاتًا فَأَحْیَاکُمْ ثُمَّ یُمِیتُکُمْ ثُمَّ یُحْیِیکُمْ ثُمَّ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ» (البقره، ۲۸)

– چگونه خدا را منکرید با آنکه مردگانى بودید و شما را زنده کرد، باز شما را مى‌میراند [و] باز زنده مى‌‏کند [و] آنگاه به سوى او بازگردانده مى‌‏شوید.

به این پست امتیاز دهید.
Likes0Dislikes0

برچسب ها : ، ،

نظرات و ارسال نظر