سبز قامتشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

منبر کوتاه 5 دقیقه ای - مرگ و آرزوی مرگ - همراه با داستان و حدیث

سخن دوست :تو ته گودال رفتی و من شدم بالا نشین / از تو دارم آبرویی هم اگر دارم حسین

آرزوی مرگ کردن

آرزوی مرگ کردن

موضوع: منبر کوتاه

عنوان: آرزوی مرگ 

متن کامل منبر

 

متن منبر

آرزوی مرگ کردن

 

سلام علیکم،

بسم الله الرحمن الرحیم

 خداوند می فرماید:

(قُلْ إِنْ کانَتْ لَکُمُ الدَّارُ الْآخِرَهُ عِنْدَ اللهِ خالِصَهً مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ کُنْتُمْ صادِقینَ) (بقره/۹۴) بگو: «اگر [آن چنان که مدّعى هستید] سراى آخرت در نزد خدا، مخصوص شماست نه سایر مردم؛ پس آرزوى مرگ کنید اگر راست مى‌گویید.

 

مقدمه:

وقتی خداوند این یهودیان را به زبان پیامبراکرم سرزنش نمود و  و دلایل واضح برای اثبات نبوت پیامبرش اقامه کرد و بهانه‌ی آن‌ها قطع شد و دیگر عذر و بهانه ای نداشتند، شروع به دشمنی کردند و گفتند «ما نمی‌فهمیم تو چه می‌گویی ولی ما مدّعی هستیم که بهشت فقط به ما اختصاص دارد؛ نه به تو و پیروانت ای محمّد، ما گرفتار شما شده‌ایم و خداوند ما را به این گرفتاری آزمایش می‌کند. ما اولیاء خاص خدا و بندگان نیکوکار او هستیم که دعایمان را مستجاب می‌نماید و هرگز درخواست ما را رد نمی‌کند». پس از این سخنان خداوند به پیامبراکرم (فرمود: به آن‌ها (یهودیان) بگو: اگر راست می گویید که دعایتان مستجاب است آرزوی مرگ کنید. (فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ کُنْتُمْ صادِقینَ) بقره/۹۴

 

سؤال:

فارغ از شأن نزول آیه شریفه که در خصوص یهودیان است آیا اصولاً آرزوی مرگ کردن خوب است.

گاه دیده می شود که شخص از مشکلات و رنجهای این دنیا به ستوه آمده و چون عرصه زندگی را بر خویش تنگ می بیند آرزوی مرگ می کند.

آیا این امر پسندیده است و نظر اسلام در این باره چیست؟

شخصی محضر پیامبر از حضرت می پرسد آیا می شود آرزوی مرگ کرد؟ آیا به من اجازه می دهید آرزوی مرگ کنم؟  پیغمبر اکرم (صلی الله علیه وآله) به او فرمودند: فانّ الموتَ شی ءٌ لابدّ منه. ینبغی لمن أراده أن یرفع عشر هدایا.

  اگر کسی به این مسافرت علاقه مند است و می خواهد از این دنیا برود، البته نباید آرزوی مرگ کند و دعا کند که خدا مرگ او را برساند، لذا آرزومند آن باید ده هدیه را برای بعد از مرگ خود فراهم کند. (مستدرک سفینه البحار: ۴۹۸/۱۰) کنایه از اینکه تا کسی خودش را برای این سفر آماده نکرده نباید آرزوی مرگ کند.

 

پیامبر اکرم (صلی الله علیه واله):

  لَا یَتَمَنَّى أَحَدُکُمُ الْمَوْتَ لِضُرٍّ نَزَلَ بِهِ وَ لْیَقُلِ اللَّهُمَّ أَحْیِنِی مَا کَانَتِ الْحَیَاهُ خَیْراً لِی وَ تَوَفَّنِی إِذَا کَانَتِ الْوَفَاهُ خَیْراً لِی؛

نباید احدی از شما به‌خاطر ضرری که به او می‌رسد آرزوی مرگ کند (به‌خاطر ناتوانی) بلکه باید بگوید «پروردگارا! مرا زنده بدار تا زمانی‌که زندگی برای من خیر است و مرا بمیران زمانیکه مردن برای من خیر است.» خدا طلب مرگ را نهی کرد؛ چراکه بیانگر ناتوانی است.

 

سایر منبر های ۵ دقیقه ای

به این پست امتیاز دهید.
Likes0Dislikes0
نظرات و ارسال نظر