سبز قامتدوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

منبر کوتاه 5 دقیقه ای - خیرات الحسان (زنان نیکو) - همراه با داستان و حدیث

سخن دوست :تو ته گودال رفتی و من شدم بالا نشین / از تو دارم آبرویی هم اگر دارم حسین

خیرات الحسان (زنان نیکو و زیبا)

غنیمت شموردن فرصت - روزه زمستان

موضوع: منبر کوتاه

عنوان: نساء

متن کامل منبر

 

متن منبر

خیرات الحسان (زنان نیکو و زیبا)

برای دانلود PDF منبر کلیک کنید.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

 قال الله الحکیم؛ إِنَّ الْمُسْلِمِینَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِینَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِینَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِینَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِینَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِینَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِینَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِینَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاکِرِینَ اللَّهَ کَثِیرًا وَالذَّاکِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَهً وَأَجْرًا عَظِیمًا

مقدمه

زنانی برتر از حور و ملک که در قرآن کریم از آنها با عنوان «خیرات حسان»یاد شده است.

چه فراوانند زنانی که با نیل به کمالات ، به مقاماتی رسیده اند که از مردها بلکه از حور و فرشته سبقت گرفته اند.

امام صادق(ع) در تفسیر عبارت «خیرات حسان» فرمودند: اَلْخَیْرَاتُ اَلْحِسَانُ مِنْ نِسَاءِ أَهْلِ اَلدُّنْیَا هُنَّ أَجْمَلُ مِنَ اَلْحُورِ اَلْعِینِ. خیرات حسان ، زنان دنیا هستند که از حورالعین زیباترند.

در حدیث دیگری فرمود؛ هُنَّ صَوَالِحُ الْمُؤْمِنَاتِ الْعَارِفَاتِ خیرات حسان، زنان نیکویی هستند اهل ایمان و عرفان بودند.

زنان اسوه در قرآن کریم

خداوند در قرآن کریم برخی زنان نیک را اسوه و الگوی همه مومنان اعم از زن و مرد بیان فرموده است؛

مثلا در آیه یازدهم سوره تحریم فرمود:

وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِی عِنْدَکَ بَیْتًا فِی الْجَنَّهِ وَنَجِّنِی مِنْ فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ.

و  خداوند، برای مؤمنان (آسیه) زن فرعون را مَثَل آورد هنگامی که (از شوهر کافرش بیزاری جست و) عرض کرد: بار الها (من از قصر فرعونی و عزت دنیوی او گذشتم) تو خانه‌ای برای من نزد خود در بهشت بنا کن و مرا از شرّ فرعون (کافر) و کردارش و از قوم ستمکار نجات بخش.

آسیه، زن نام‌آوری است که در دفاع از دین خدا و پیامبر الهی و مبارزه با ظلم و ستم فرعون در تاریخ ضرب‌المثل شده است. آسیه با اعلام انزجار از ظلم و ستم فرعون، با خوی فرعونی و طاغوتی مخالفت و مبارزه و نسبت به آن ابراز تنفر می‌کند. این بانوی گرامی دارای درایت، روشن‌بینی و از خودگذشتگی بود. او سال‌ها به طور مخفیانه یکتاپرستی ‌کرد تا سرانجام در راه مبارزه علیه ظلم و بی‌عدالتی در راه حق به شهادت رسید.شهادت آسیه، بیانگر این پیام است که در محیط فاسد و در جامعه ستمکار نیز می‌توان پاک بود.

و در آیه دوازده سوره تحریم فرمود: وَ مَرْیَمَ ابْنَتَ عِمْرَانَ الَّتِی اَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَنَفَخْنَا فِیهِ مِنْ رُوحِنَا وَصَدَّقَتْ بِکَلِمَاتِ رَبِّهَا وَکُتُبِهِ وَ کَانَتْ مِنَ الْقَانِتِینَ؛

 و هم‌چنین( مثل برای مؤمنان) مریم دختر عمران  است ، که دامان خود را پاک نگه داشت و ما از روح خود در آن دمیدیم، او کلمات پروردگار و کتاب‌هایش را تصدیق کرده و از مطیعان فرمان خدا بود».

در این آیه، خصوصیت حضرت مریم به عنوان پاک‌دامنی و فرمان‌برداری خدا بیان شده است.

داستان حضرت مریم(س) در قرآن، یکی از شگفت‌انگیزترین و جالب‌ترین داستان‌های قرآنی است. حضرت مریم(س) تنها زنی است که نام مبارکش در ۱۲ سوره قرآن مجید و ۳۴ آیه به صراحت ذکر شده است، اما شرح احوال او بیشتر در دو سوره آل‌عمران و مریم بیان شده است. آن حضرت، نمونه انسان کامل و متجسم فضایل معنوی است. او توانست در مسیر تعالی و رشد شخصیت خدایی خود، الگوی سالکان اعم از زن و مرد باشد. او که مظهر عفاف و پاکدامنی بود، به درجه‌ای رسید که توانست به عنوان مادر حضرت عیسی(ع) به عنوان پیامبر اولوالعزم برگزیده شود.

استاد مطهری می‌نویسد:

 کار او به آنجا کشیده شده بود که در محراب عبادت همواره ملائکه با او سخن مى‏گفتند و گفت‌وشنود مى‏کردند، از غیب براى او روزى مى‏رسید، کارش از لحاظ مقامات معنوى آنقدر بالا گرفته بود که پیغمبر زمانش را در حیرت فرو برده، او را پشت سر گذاشته بود، زکریا در مقابل مریم مات و مبهوت مانده بود.

این نکته را متذکر شویم که خداوند در قرآن کریم روی مصلحت حفظ قرآن کریم از دسیسه و تحریف بدون تصریح به اسم بانوی بزرگ اسلام و سرور زنان عالم حضرت فاطمه زهرا(س) در آیاتی از قرآن ایشان را مورد تجلیل قرار داده که در جمله آن، آیات سوره انسان می باشد.

همچنین مادر با جلالت آن حضرت حضرت خدیجه را نیز با اشاره مورد ستایش قرار داده همین طور برخی دیگر از زنان خوب یا بد صدر اسلام با اشاره های مورد توجه قرار گرفته اند.

 

برای دانلود PDF منبر کلیک کنید.

سایر منبر های ۵ دقیقه ای

به این پست امتیاز دهید.
Likes0Dislikes0
دانلود باکس
مشاهده با QR کد
نظرات و ارسال نظر