سبز قامتیکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

منبر کوتاه 5 دقیقه ای - شیطان شناسی - همراه با داستان و حدیث

سخن دوست :تو ته گودال رفتی و من شدم بالا نشین / از تو دارم آبرویی هم اگر دارم حسین

شیطان شناسی

شیطان شناسی

موضوع: منبر کوتاه

عنوان: شیطان شناسی

متن کامل منبر

 

متن منبر

شیطان شناسی

برای دانلود PDF منبر کلیک کنید.

بسم الله الرحمن الرحیم

خداوند می فرماید: یا أَیُّهَا النَّاسُ … لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیْطانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبینٌ إِنَّما یَأْمُرُکُمْ بِالسُّوءِ وَ الْفَحْشاءِ وَ أَنْ تَقُولُوا عَلَى اللهِ ما لا تَعْلَمُونَ [۱۶۹] اى مردم! … ‌و از گام‌هاى شیطان، پیروى نکنید؛ ‌زیرا او دشمن آشکار شماست. او شما را فقط به بدى و کار زشت فرمان مى‌دهد؛ ‌[و نیز دستور مى‌دهد] آنچه را که نمى‌دانید، به خدا نسبت دهید.

 

بیان:

زمانی انسان مؤمن بر شیطان، پیروز خواهد شدکه شناختش از شیطان و راه های فریبش بیشتر شود. شناخت بیشتر از شیطان، لغزش کمتر.

چند نکته درباره شیطان و حیله های او:

  1. دشمنی شیطان آشکار است (انه لکم عدو مبین) و او برای گمراهی مردم، به عزت و جلال خداوند سوگند خورده است: (قَالَ فَبِعِزَّتِکَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجمَعِینَ إِلَّا عِبَادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِینَ) (ص۸۲و۸۳) و لذا دشمنی شیطان جدی است و برای مبارزه با او نیز باید جدی بود و برنامه داشت.
  2. اگر ما او را نمی بینیم او را می بیند و از راست و چپ و جلو و عقب سراغ ما آمده و ما را وسوسه می کند. (إِنَّهُ یَرَاکُمْ هُوَ وَقَبِیلُهُ مِنْ حَیْثُ لَا تَرَوْنَهُمْ) اعراف/۲۷
  3. شیطان هرگز به خوبی امر نمی کند. او همواره به بدی ها و منکرات امر می کند: (إِنَّما یَأْمُرُکُمْ بِالسُّوءِ وَ الْفَحْشاءِ) پس به هنگام مواجهه با گناه،باید بدانیم که پای وسوسه شیطان در میان است و باید از آن پرهیز کرد.
  4. برخی از مردم با اینکه می دانند شیطان دشمن آنهاست ولی گاه فریب آنها را می خورند:

  به چند دلیل:

  الف) ضعف در تشخیص حق و باطل.

اگر کسی اهل تقوا باشد خداوند به او قدرت تشخیص حق از باطل می دهد: ( إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقَانًا)انفال/۲۸٫

  ب) زینت دادن باطل توسط شیطان؛

(زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطانُ أَعْمالَهُمْ)؛ شیطان، اعمال آنها را در نظرشان زیبا جلوه داد(انفال/۴۸) شیطان وقتی ببیند که انسان دست به کار خلاف می‌زند و آمادگى گمراه شدن را پیدا کرده، فوراً به سراغ او می‌رود و با وسوسه‌هاى خود هر گونه شک و تردید را در ارتکاب گناه از او می‌گیرد و آن‌کار را چنان در برابر او آرایش می‌دهد که انسان خیال می‌کند آن کار خوبى است.

  ج) پیروی از گامهای شیطان

  گامهای ابتدایی شیطان چه بسا گناه نباشد، با لغزشها و خطاهای کوچکتر کم کم قبح گناه را در نظر شخص از بین می برد و بعد با گناهان کوچکتر و بعد او را گرفتار گناهان بزرگتر می کند. لذا خداوند با علم به این ترفند شیطان، بندگانش را حتی از پیروی گامهای شیطان بر حذر داشته است. (لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیْطانِ)

 

خداوند ما را از شر شیطان رجیم، مصون و محفوظ بدارد به برکت صلوات بر محمدو آل محمد

 

برای دانلود PDF منبر کلیک کنید.

سایر منبر های ۵ دقیقه ای

به این پست امتیاز دهید.
Likes0Dislikes1
دانلود باکس
مشاهده با QR کد
نظرات و ارسال نظر