سبز قامتچهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

نکاتی برای ازدواج از نظر قرآن و اسلام

سخن دوست :تو ته گودال رفتی و من شدم بالا نشین / از تو دارم آبرویی هم اگر دارم حسین

معیار های انتخاب همسر از نظر دین اسلام و قرآن

معیار های انتخاب همسر از نظر دین اسلام و قرآن

انسان در انتخاب همسر باید بسیار دقت داشته باشد چرا که یک تصمیم و انتخابی است که در تمام طول عمر شخص او را درگیر می کند بنابراین باید در انتخاب همسر باید بسیار با دقت داشته باشد، در این باره خداوند متعال دستورر العمل هایی را به ما داده که در این راه موفق باشیم که ما قصد ارائه آن را به شما عزیزان مخاطب وب سایت سبز قامت را داریم.

 

معیار های انتخاب همسر از نظر دین اسلام و قرآن

معیار ها و ملاک های بسیار زیادی برای داشتن یک زندگی مشترک موفق و همسری خوب وجود دارد. هر یک شخصی برای انتخاب همسر مناسب مطابق ویژگی های رفتاری و سلیقه اش ملاک های مختلفی را در نظر دارد. برخی از افراد برای انتخاب همسر تنها به ملاک های مادی از جمله ثروت و مال و ملک توجه می کنند اما به معنویات که تاثیر بسیار زیادی در انتخاب همسر دارد توجه نمی کنند.

ملاک ازدواج

از نظر سنّت و قرآن کریم که راهنمای همه مسلمانان است ، ملاک های مورد توجّه است و دین مبین اسلام در انتخاب همسر ، توصیه های فراوانی به پیروان خود نموده است.

 

توصیه هایی که قرآن کریم در انتخاب همسر برای ما دارد:

اگر بخواهید طبق ملاک و توصیه های ارزشمند قران کریم در انتخاب همسر عمل کنید باید به مواردی که در ادامه خواهید خواند توجه کنید .

 

۱٫ اسلام و ایمان

از آنجایی که اسلام دینی است که امر به مسولیت پذیری می کند و برای هر یک از زن و شوهر وظایفی را مشخص نموده که باعث رشد زندگی فردی و اجتماعی می شود، بنابراین می شود گفت که یکی از مهمترین معیار های انتخاب همسر اسلام فرد مقابل می باشد. برای انتخاب همسر و شریک زندگیتان شما باید از نظر بُعد مذهبی عقیدتی و گرایش به اسلام هم فکر و هم عقیده باشید.

باید توجه داشت که اگر یکی از شما مشرک باشد، عقد و ازدواج باطل است.

قرآن کریم در این باره می فرماید:

مرد مسلمان هرگز حقّ ندارد با زن مشرک ازدواج کند، همین طور از ازدواج زنان مسلمان با مردان کافر منع کرده است و می فرماید: ازدواج مردان مسلمان با کنیزان مسلمان بهتر است از ازدواج با زنان آزاده ی مشرک و همین طور ازدواج زنان مسلمان با بردگان مسلمان بهتر از ازدواج با مردان مشرک است:«و َ لا تَنْکِحُوا الْمُشْرِکاتِ حَتَّی یُؤْمِنَّ وَ لَأَمَهٌ مُؤْمِنَهٌ خَیْرٌ مِنْ مُشْرِکَهٍ وَ لَوْ أَعْجَبَتْکُمْ وَ لا تُنْکِحُوا الْمُشْرِکِینَ حَتَّی یُؤْمِنُوا وَ لَعَبْدٌ مُؤْمِنٌ خَیْرٌ مِنْ مُشْرِکٍ وَ لَوْ أَعْجَبَکُمْ ؛ با زنان مشرک ازدواج نکنید، تا این که ایمان بیاورند و کنیز باایمان از زن مشرک بهتر است، اگرچه آن زن مشرک (از لحاظ زیبایی) مایه شگفتی شما باشد و به مردان مشرک زن ندهید تا این که ایمان بیاورند و بنده با ایمان از مرد مشرک بهتر است، اگرچه آن مرد مشرک مایه شگفتی شما باشد.»

در ادامه، درباره حکمت حرمت ازدواج با مشرکان می فرماید:

« … أُولَئِکَ یَدْعُونَ إِلَی النَّارِ…؛ آن ها به آتش دوزخ می خوانند.» چرا که مسیر مشرک یک مسیر انحرافی است، مسیری است که به ظلمت و تباهی و جهنم ختم می شود.

 

از پیامبر اکرم ـ صلّی اللّه علیه و آله و سلّم ـ ، سؤال شد:

کفو چیست و چه کسانی کفو یکدیگر هستند؟ فرمود:« المؤمنون بعضهم اکفاء بعض»

۲٫ هم سنخ بودن در پاکدامنی

از نظر قرآن کریم، فطرت و طبیعت پاک افراد عاری از گناهان طالب پاکی است و تنها جذب پاکی می شود :« الْخَبِیثاتُ لِلْخَبِیثِینَ وَ الْخَبِیثُونَ لِلْخَبِیثاتِ وَ الطَّیِّباتُ لِلطَّیِّبِینَ وَ الطَّیِّبُونَ لِلطَّیِّباتِ زن های پلید برای مردهای پلید و مردهای پلید برای زن های پلید و زنان پاک برای مردان پاک و مردان پاک برای زنان پاکند.»

خبیث بودن یا طیب بودن دسته ای از زنان ومردان که در قرآن آمده همان جنبه های عفت و ناموسی و لاابالی بودن نسبت به تقیدات مذهبی، اخلاقی و ناموسی است. این توصیف از نظر ملاک و علت معنای وسیعی دارد که منحصر به آلودگی و پاکی جنسی نیست، بلکه ناپاکی فکری، عملی و زبانی را شامل می شود.

۳٫ تواضع، توبه، عبادت خداوند، اطاعت فرمان خدا

شش وصف برای همسران خوب در قرآن کریم و سوره ی تحریم آمده است: «… مُسْلِمَاتٍ مُؤْمِنَاتٍ قَانِتَاتٍ تَائِبَاتٍ عَابِدَاتٍ سَائِحَاتٍ ثَیِّبَاتٍ وَأَبْکَارًا؛ همسرانی مسلمان، مؤمن، متواضع، توبه کار، عابد، اطاعت کننده ی فرمان خدا … .»

لازمه داشتن خانواده مسلمان و فرزندانی با ایمان ، همسر مسلمان و پاکدامن است . اگر در انتخاب همسر به این ویژگی دقت نشود بنای خانواده مسلمان وجامعه ی اسلامی سست و ناپایدار و بسیار متزلزل و آسیب پذیر می گردد.

۴٫ ایمان و عمل صالح

« مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثی وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیاهً طَیِّبَهً؛ هر کس (از مرد یا زن) کار شایسته کند و مؤمن باشد، به طور قطع او را با زندگی پاکیزه ای حیات (حقیقی) بخشیم.»

۵٫ تقوا

« یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثی وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ؛ ای مردم! ما شما را از مرد و زن آفریدیم و شما را ملّت ملّت و قبیله قبیله گردانیدیم تا با یکدیگر شناسایی متقابل حاصل کنید، هر آینه گرامی ترین شما نزد خدا پرهیزگارترین شماست.»

روایتی از امام صادق ـ علیه السّلام درباره ی همسر خوب آمده است :هرگاه کسی از شما قصد ازدواج کرد، سزاوار است دو رکعت نماز بخواند و خدا را بخواند که همسری عفیف و امین، بادیانت و متواضع و حافظ ناموس و اسرار… نصیب وی نماید.»

به این پست امتیاز دهید.
Likes0Dislikes0
نظرات و ارسال نظر